11 клас фізика

03 травня 2022 рік
Тема: Експериментальна робота №8 Моделювання радіоактивного розпаду.

Виконати завдання:

  1. Переглянути відео
  2. Повторити §41 ст. 236-241 
  3. Записати експерементальну роботу №8 до зошита (як виконували це в школі, тема, мета, обладнання) ст. 250-252
  4. Переписати таблицю зі ст 251, заповнити заначення взятих з відео вище
  5. Зробити висновки.

Використані джерела: 
https://www.youtube.com/watch?v=_fnvtvoOnsc

02 травня 2022 рік
Тема: Отримання та застосування радіонуклідів. Методи реєстрації іонізуючого випромінювання і захист від нього. Дозиметр.

Виконати завдання:

  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §41 ст. 236-241 
  3. Виконати вправу 41(3)

Використані джерела: https://www.youtube.com/watch?v=-vMIhOj9ZGw
29 квітня 2022 рік
Тема: Природна та штучна радіоактивність, види радіоактивного випромінювання. Закон радіоактивного розпаду.
Виконати завдання:

  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §40 ст. 230-236 
  3. Записати до зошита означення і формулу закону радіоктивного розпаду
  4. Виконати вправу 40(3)

Використані джерела:

28 квітня 2022 рік
Тема: Взаємодії між нуклонами в ядрі, стійкість атомних ядер. Енергія зв’язку атомного ядра. Дефект мас.
Виконати завдання:

  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §39 ст. 224-229 
  3. Виконати вправу 39(1)

Використані джерела:

26 квітня 2022 рік 
Тема: Лінійчасті спектри. Принцип дії лазера.



Виконати завдання:

  1. переглянути відео
  2. Опрацювати §38 ст. 219-224 
  3. виконати вправу 38(4)

Використані джерела:

22 квітня 2022 рік
Тема: Випромінювання та поглинання світла атомами. 

Виконати завдання:

  1. переглянути відео
  2. опрацювати §37 ст. 215-219 
  3. виконати вправу 37(3)
Використані джерела:

21 квітня 2022 рік
Тема: Корпускулярно-хвильовий дуалізм як загальна властивість матерії.

Виконати завдання:

  1. переглянути відео
  2. опрацювати §37 ст. 215-219 
  3. виконати вправу 37(1)
Використані джерела:

19 квітня 2022 рік
Тема: Гіпотеза де Бройля.
Виконати завдання:

  1. переглянути відео
  2. виконати завдання 1 ст.255
  3. записати і розшифрувати формулу де-Бройля
Використані джерела:

15 квітня 2022 рік
Тема: Енергетичні рівні атома. 
Виконати завдання:

  1. переглянути відео
  2. опрацювати §36 ст. 210-214 
  3. виконати вправу 36(5)
Використані джерела:

14 квітня 2022 рік
Тема: Планетарна модель атома, її якісне обґрунтування на основі постулатів Бора. 

Виконати завдання:
  1. переглянути відео
  2. опрацювати §36 ст. 210-214 
  3. виконати вправу 36(3)
Використані джерела:

12 квітня 2022 рік
Тема: Розвиток уявлень про атоми. Дослід Резерфорда.
Виконати завдання:
  1. переглянути відео
  2. написати конспект
  3. опрацювати §36 ст. 210-214 
  4. виконати вправу 36(2)
Використані джерела:
07 квітня 2022 рік
Контрольна робота № 4 з теми «Оптика»


Використані джерела:
05 квітня 2022 рік
Тема: Шкала електромагнітних хвиль. Властивості електромагнітних хвиль різних діапазонів. Електромагнітні хвилі в природі та техніці.


Виконати завдання:
  1. переглянути відео
  2. написати конспект
  3. Опрацювати §35 ст. 197-202 
  4. Виконати вправу 35(4)
Використані джерела:
01 квітня 2022 рік
Тема: Корпускулярно-хвильовий дуалізм світла.
Корпускулярно-хвильовий дуалізм — запропонована Луї де Бройлем гіпотеза про те, що будь-яка елементарна частка має хвильові властивості, а будь-яка хвиля має властивості, характерні для частинки.
Гіпотеза де Бройля з'явилася тоді, коли стало відомо, що електромагнітні хвилі випромінюються й поглинаються порціями —квантами (див. абсолютно чорне тіло, фотоефект). Тобто, хвилі демонструють властивості, які раніше приписувалися лише частинкам (корпускулам).
Де Бройль висловив гіпотезу, що справедливе обернене твердження: будь-яка елементарна частинка має також хвильові властивості. Він оцінив довжину хвилі частинки, виходячи з енергетичних міркувань. Якщо електромагнітна хвиля з частотою ν має енергію , де h — стала Планка, то схожим чином можна визначити також частоту (а отже, й довжину хвилі) інших частинок, наприклад, електронів.
Енергія частинки згідно з положеннями теорії відностності залежить від її маси. Тоді для визначення довжини хвилі де Бройля λ можна скористатися співвідношенням.
Гіпотеза де Бройля знайшла підтвердження, коли в 1925 р. Ервін Шредінгер використав її для запису хвильового рівняння.
Експериментальне відкриття в 1927 р. явища дифракції електронів остаточно підтвердило справедливість коспускулярно-хвильового дуалізму.
Виконати завдання:
  1. Написати конспект
  2. Виконати завдання 3, 4 ст. 209 (підручник)
Використані джерела:

31 березня 2022 рік
Тема: Роботи І. Пулюя. Фотохімічна дія світла.

Рентгенівське випромінювання, його застосування в медицині та техніці. Роботи І. Пулюя.

Іва́н Па́влович Пулю́й
2 лютого 184531 січня 1918
український фізик та електротехнік, винахідник, організатор науки, публіцист, перекладач Біблії українською мовою, громадський діяч. Професор і ректор Німецької вищої технічної школи в Празі, державний радник з електротехніки Королівства Богемія і Маркграфства Моравія. Дійсний член Наукового товариства імені Шевченка, почесний член Віденського електротехнічного товариства.
https://drive.google.com/file/d/13EOifmNH6boXynJXDrWSkJxCppwGGbAz/view

29 березня 2022 рік
Тема: Рентгенівське випромінювання, його застосування в медицині та техніці


Виконати завдання:
  1. переглянути презентацію
  2. написати конспект
  3. підготувати коротке повідомлення на тему «Радіаційне безпека в медицині»
Використані джерела:
25 березня 2022 року
Тема: Фоторезистори та фотоелементи. Застосування фотоефекта, сонячні батареї.
Виконати завдання:
Підготувати повідомлення на тему: «Як обирати сонячні батареї? Переваги та недоліки»
24 березня 2022 року
Тема: Теорія Ейнштейна, рівняння фотоефекту. Фотон.

Виконати завдання:
  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §34 ст. 190-196 
  3. Записати конспект з відео
  4. Виконати вправу 34(4)
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=IEL5dT7mhVs
22 березня 2022 року
Тема: Закони фотоефекту.

Виконати завдання:
  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §34 ст. 190-196 
  3. записати конспект з відео
  4. Виконати вправу 34(4)
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=5wwHW4miqrY
18 березня 2022 року
Тема: Фотоефект. Досліди О.Г. Столєтова.

Виконати завдання:
  1. Опрацювати §34 ст. 190-196 
  2. Виписати основні означення і формули
  3. Виконати вправу 34(2)
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=kPgrgrYpZZo&t=9s
17 березня 2022 року
Експериментальна робота №7 Вимірювання довжини світлової хвилі.
Тема: Вимірювання довжини світлової хвилі.
Мета роботи: Визначити довжину світлової хвилі по положенню головних максимумів в дифракційному спектрі першого порядку.
Прилади і матеріали: електрична лампа з прямою ниткою розжарення; вимірювальна установка з лінійкою 1мм/под. та екраном з поділками; дифракційна решітка (1/100).
Хід роботи:
1. Розгляньте дифракційну решітку і визначте іі період d за формулою d = l/N (мм) , де N = 100.
2. Помістіть дифракційну решітку у рамку приладу і закріпіть його в підставці підіймального столика

 

3. Дивлячись крізь дифракційну решітку, спрямуйте прилад на джерело світла так, щоб його було видно через вузьку прицільну щілину щитка . При цьому по обидва боки екрану на лінійці видно дифракційні спектри кількох порядків. У випадку похилого положення спектрів поверніть решітку на певний кут до усунення перекосу.
4. За шкалою визначіть положення середин кольорових смуг l у спектрах першого порядку, Вимірювання l проведіть для смуг відповідного кольору ліворуч і праворуч та знайдіть середні значення відстаней. Результати запишіть в таблицю
5. Визначіть за допомогою лінійки відстань від дифракційної решітки до шкали рухомого екрана L.

Колір лінії

L, м

l, мм

l, м

Фіолетовий

 

 

 

Синій

 

 

 

Блакитний

 

 

 

Зелений

 

 

 

Жовтий

 

 

 

Оранжевий

 

 

 

Червоний

 

 

 

6. Довжину світлової хвилі можна знайти з рівняння

7. Розрахуйте довжини хвиль для семи кольорів і запишіть їх в таблицю .

8. Повторіть вимірювання при іншій відстані екрана від решітки та для інших дифракційних порядків. Порівняйте отримані результати.

9. Направте на дифракційну решітку промінь монохроматичного світла від лазерної указки. Отримайте дифракційну картину. Запишіть в зошиті чим відрізняється ця картина від попередньої. Зробіть аналогічні попереднім завданням вимірювання і знайдіть довжину хвилі лазерного випромінювання.
10. Зробіть висновок.
 Виконати завдання:
  1. переглянути відео
  2. на окремому аркуші паперу написати експрементальну роботу №7, так як записуємо на уроках в школі
  3. виконану роботу надсилаємо у Viber
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=tQl-JrMxCXY
https://vseosvita.ua/library/laboratornij-praktikum-robota-no10-viznacenna-dovzini-svitlovoi-hvili-za-dopomogou-difrakcijnoi-resitki-265808.html
15 березня 2022 року
Тема: Світлові кванти. Стала Планка.

Зародження квантової теорії пов’язане з установленням закономірностей випромінювання абсолютно чорного тіла.

Абсолютно чорне тіло – це фізична модель тіла, яке повністю поглинає будь-яке випромінювання, що падає на нього (абсолютно чорне тіло може випромінювати світло).

До випромінювання абсолютно чорного тіла близьке випромінювання багаття, нитки розжарення лампи, випромінювання більшості зір. Спектр випромінювання абсолютно чорного тіла залежить лише від його температури. Експериментальні дослідження показали, що розподіл енергії випромінювання залежно від довжини хвилі має вигляд низки кривих. Але всі спроби вчених одержати універсальну формулу цієї залежності зазнавали поразки.

Рисунок 1. Залежність енергії електромагнітних хвиль, випромінюваних за 1 с з одиниці площі поверхні абсолютно чорного тіла, від довжини хвилі. Графік показує, яка частина всієї енергії випромінювання припадає на хвилі певної довжини.



Восени 1900 р., зіставивши всі відомі на той час результати досліджень, німецький фізик Макс Планк нарешті встановив формулу, яка повністю відповідала експериментальним кривим. Точніше, вчений цю формулу просто вгадав, він так і не зміг її вивести, спираючись на закони класичної електродинаміки Максвелла. Тому Планк був змушений висунути гіпотезу, яка суперечила класичним уявленням про природу світла.

Гіпотеза Планка:

Випромінювання електромагнітних хвиль атомами і молекулами речовини відбувається не безперервно, а дискретно, тобто окремими порціями, енергія кожної з яких прямо пропорційна частоті випромінювання.
Фотони Планк спочатку вирішив, що світло тільки випромінюється квантами, а поширюється й поглинається безперервно. Ситуація докорінно змінилася, коли Альберт Ейнштейн (1879-1955) дійшов висновку, що монохроматичне випромінювання поводиться так, начебто складається з незалежних один від одного квантів енергії величиною кожний. Ейнштейн припустив, що річ не просто у квантах енергії, а в реальних частинках, з яких складається будь-яке електромагнітне випромінювання. Згодом частинки світла (кванти світла) стали називати фотонами.
Виконати завдання:
  1. Написати короткий конспект
  2. Опрацювати §33 ст. 187-190 
  3. Виконати вправу 33(4)
Надіслати виконані роботи на Viber
Використані джерела:
https://cherkeztolik.wordpress.com/67-%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%BB%D0%B0-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8/

25 лютого 2022 року
Тема: Формула Планка. Квантові властивості світла.

Виконати завдання:
  1. Переглянути відео
  2. Опрацювати §33 ст. 187-190 
  3. Виконати вправу 33(3)
Надіслати виконані роботи на Viber
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=KeQkjGjvSpw



24 лютого
Тема: Закони випромінювання абсолютно чорного тіла

У багатьох випадках потрібно знати не лише спектральну густину випромінювання тіла (випромінювальну здатність), а й енергію, що випромінюється одиницею поверхні тіла за одиницю часу по всіх довжинах хвиль. Цю величину називають інтегральною випромінювальною здатністю, або енергетичною світністю тіла. Позначимо інтегральну випромінювальну здатність абсолютно чорного тіла за певної температури через RT . Щоб її обчислити, скористаємося співвідношенням



де r λ, T — випромінювальна здатність, у певному спектральному інтервалі є функцією довжини хвилі й температури, а RT — функцією тільки температури.

Знайти аналітичний вираз функції r λ, T досить важко. Значно простіше визначити інтегральну випромінювальну здатність абсолютно чорного тіла, тобто RT . Для функції r λ, T порівняно просто визначити деякі важливі властивості. Для інтегральної випромінювальної здатності абсолютно чорного тіла австрійські фізики Й. Стефан (експериментально 1879 р.) і Л. Больцман (теоретично 1884 р.) сформулювали вираз, який називають законом Стефана — Больцмана:



де Т — абсолютна температура випромінювального тіла; σ — стала Стефана — Больцмана. Отже, закон Стефана — Больцмана можна сформулювати так: інтегральна випромінювальна здатність абсолютно чорного тіла пропорційна четвертому степеню його абсолютної температури. На основі численних дослідів доведено, що коефіцієнт пропорційності σ = 5,67 ∙ 10- 8 Вт ∙ м-2 ∙ К-4.

Закон Стефана — Больцмана має велике значення, оскільки за високих температур випромінювання деяких тіл наближається до випромінювання абсолютно чорного тіла. Проте слід пам’ятати, що в загальному випадку закон Стефана — Больцмана не може бути застосованим до тіл, які не є абсолютно чорними, оскільки для таких тіл, як показує досвід, зі зміною температури змінюється і коефіцієнт σ, і показник степеня при температурі.

Закон Стефана — Больцмана стосується лише інтегральної випромінювальної здатності абсолютно чорного тіла і не дає ніяких відомостей про спектральний розподіл енергії. Проте такий розподіл існує і, як довели експериментальні дослідження, проходить через максимум. Виходячи з теоретичних міркувань, німецький фізик В. Він 1893 р. встановив важливий закон, що визначає положення цього максимуму в спектрі випромінювання абсолютно чорного тіла залежно від абсолютної температури. Аналітично цей закон можна записати так:



де λ m — довжина хвилі, яка відповідає максимуму випромінювальної здатності абсолютно чорного тіла; Т — його абсолютна температура; b — стала Віна, яка дорівнює 2,898 ∙ 10-3 м∙К. Отже, за законом зміщення Віна довжина хвилі, яка відповідає максимуму випромінювальної здатності абсолютно чорного тіла, обернено пропорційна абсолютній температурі.

Величина максимуму rm λ, T як показали вимірювання, прямо пропорційна п’ятому степеню абсолютної температури. Цю залежність називають ще третім законом випромінювання абсолютно чорного тіла. На рис. 13.1 зображено криві розподілу енергії в спектрі абсолютно чорного тіла за довжинами хвиль для двох температур T 1 і Т2, причому Т2 > T 1. Площа під кожною з цих кривих розподілу визначає сумарну енергію RT усіх довжин хвиль, що випромінюється одиницею поверхні абсолютно чорного тіла за 1 с. Із рис. 13.1 видно, що сумарна енергія збільшується з підвищенням температури, а максимум випромінювання зміщується в бік коротких хвиль. Кожній температурі відповідає певна довжина хвилі λ m з максимальним значенням rm λ, T.




На законі Віна ґрунтується так звана оптична пірометрія — метод визначення температури розжарених тіл за їхніми спектрами випромінювання. Саме таким методом було вперше визначено температуру поверхні Сонця. Розподіл енергії в спектрі випромінювання Сонця подібний до випромінювання абсолютно чорного тіла (якщо йдеться про випромінювання ядра Сонця, а не його поверхні). Максимум енергії випромінювання припадає на довжину хвилі λ m= 470 нм. Отже, температура поверхні Сонця, за законом зміщення Віна, має дорівнювати 6160 К. Для тіл, що не є абсолютно чорними, цей метод не дає справжнього значення температури.
Виконати завдання:
  • написати конспет.
Використані джерела:
  • https://subject.com.ua/physics/cholpan/115.html
09 лютого
Тема: "Дифракція світла. Дифракційні ґратки."
Прочитати навчальний меріал👉 Дифракція світла





Тема: "Радіомовлення та телебачення"
Опрацювати §23 ст. 128-134 Вправа 23(4)


Контрольна робота № 3 з теми 
«Електромагнітні коливання і хвилі»


Тема: "Розвиток уявлень про природу світла. Світло як електромагнітна хвиля."
Опрацювати §24 ст. 140-143. Написати короткий конспект параграфі і виконати вправу 24(5)


Тема: "Розвиток уявлень про природу світла. Світло як електромагнітна хвиля"
Опрацювати §24 ст. 140-143 Вправа 24(5)








Немає коментарів:

Дописати коментар